irinadehartie.blogspot.com Web analytics

miercuri, 8 aprilie 2009

Scrisoare din partea interbelicilor pentru 2009

Ştiam şi noi, ca şi voi, că viitorul venea să ne copleşească. Şi nu ne-am speriat. L-am luat de mână şi l-am condus către ieşire cu buna creştere a celor născuţi în vremea interbelică. A ieşit umilit, dar mulţumit că nu primise nici palme, nici vorbe urâte. S-a îndepărtat ruşinat, dar plin de ură, jurându-şi că se va răzbuna pe cei noi. Şi iată-vă veniţi, iar el, viitorul amărât, încă mai stă pe la uşa adăpostului nostru îmbiindu-ne cu câte un măr jumătate otrăvit cu ură, jumătate cu invidie. Bieţii de voi! Vacile voastre nu mai dau lapte şi florile sunt toate de plastic. Va veni şi ziua în care îi veţi da drumul speriaţi şi înfometaţi veţi muşca din măr până îi veţi zdrobi cotorul şi amărăciunea umilinţei lui se va transforma în nesufletele voastre.

Un comentariu:

Şerban Tomşa spunea...

"Viitorul trist şi rău" l-a făcut pe Nicolae Velea să cadă în zăpadă şi să moară îngheţat, în apropierea Casei Scânteii (actuala Casă a Presei Libere). I-am vorbit lui Ion Stratan, prin 2004, despre acest timp nefast, iar el a sfârşit în 2005, în lama unui cuţit. Interbelicii au fost civilizaţi, deştepţi, talentaţi, frumoşi şi fericiţi. Asta nu se putea ierta ! Cultura era sus de tot, iar economic eram peste Belgia şi Olanda. Şi a venit dezastrul din 1944, când au năboit neamurile proaste peste idei şi instituţii. Totul a fost maculat şi compromis. De atunci ne conduc numai bipezi care ne dau peste mâna cu care scriem. Ionesco, Cioran şi Eliade au fost inspiraţi, ieşind la timp din coteţ. Mircea Vulcănescu a murit în închisoare, iar Noica şi Petre Ţuţea au făcut puşcărie cât Nelson Mandela. După ce au ieşit de după gratii, Noica a reuşit să mai scrie ceva - un fel de poeme filosofice foarte reuşite -, dar Ţuţea a ajuns actor de divertisment... Mi-e teamă să mă gândesc la viitor sau la liniştea dintre zidurile unui schit, unde plănuiam să mă retrag după ce-mi voi încheia socotelile cu lumea. Cine ştie peste cine voi da acolo !